Projektipõhine õpe

Õpitegevuse tüüp: Projektipõhine õpe
Sihtrühm: 7. klass, 8. klass või 9. klass
Õppeained: Matemaatika, ühiskonnaõpetus, ettevõtlusõpe, infotehnoloogia
Teemad õppekavas:
Matemaatika:  Protsentarvutused.
Ühiskonnaõpetus: Palk. Reklaam.
Ettevõtlusõpe: Reklaam. Palgaarvestuse ülesanded. 
Infotehnoloogia: Google Drive, MS Excel, Scratch, Python, vms


Õpieesmärgid:
Õpilane:
* teab netopalga arvutamisega seotud põhimõisteid;
* teab, mis on reklaam ja oskab seda ise koostada;
* oskab leida infot internetist, seda kriitiliselt hinnata ja analüüsida;
* oskab leida protsenti arvust ja vähendada suurust etteantud protsendi võrra;
* oskab arvutada netopalga suurust;
* oskab koostada programmi netopalga arvutamiseks;
* näeb ainealaste teadmiste ja oskuste seost eluliste situatsioonidega;
* saab aru erinevate ainete vahelistest seostest;
* oskab teha koostööd ja arvestada teiste arvamustega;
* arendab arutlemis- ja esinemisoskust;


Projektiülesanne õpilastele:
Seiklused tööturul
Mari ema ja isa otsivad endale tööd. Nad ei suuda otsustada, millistele ametitele nad võiksid kandideerida. Et oma eluga edukalt toime tulla, on nende jaoks oluline ka tulevase ameti töötasu suurus. Töökuulutuste portaalis, kus on ära näidatud kõigi ametite töötasud, on need antud brutopalkadena, mis tekitab probleeme, kuna nad ei tea kui suure osa sellest palgast nad tegelikult kätte saavad. Aita palun neil otsida sobiv töökoht  ja õpeta arvutama netopalga suurust.

Lõpptulemus: Keskkond (veebitahvel, blogi, vms), kus on kirjas kogu projektitöö käigus kogutud info ja sooritatud ülesanded.


Stsenaariumi diagramm LePlanneriga:



link LePlanneris olevale õpistsenaariumile:
http://beta.leplanner.net/#/scenario/563e5db806fb5c7961d8f6f3

Töövahendid:
Padlet. Blogger, vms
MS Word, Google Drive
MS Excel, Scratch, mitAppinventor, Python, vms

....

Stsenaariumi kirjeldus: 
Ettevalmistav töö:
Õpetajad:
       Valmistavad ette projekti: mõtlevad välja teema, projekti pealkirja, koostavad õpilastele
       ülesande ja tööks vajalikud ülesande sooritamise etapid, projekti lõpptulemuse, jagavad 
       omavahel tööülesanded, panevad paika töö sooritamiseks vajalikud töövahendid.

Töö etapid:
Projekti alustamine:
Õpetajad jagavad õpilastele projektiülesande, selgitavad õpilastele ülesannet, projekti etappe, projekti lõpptulemust, ajakava, hindamist.
Õpilased moodustavad rühmad.
Õpetajad jälgivad, et rühmad oleks sobivalt koostatud (igas rühmas on erinevate võimetega õpilased; vajadusel teevad ümberpaigutusi).
Õpilased arutavad rühmades, mida tuleks probleemi lahendamiseks teha, millistele küsimustele vastused leida ja panevad oma mõtted kirja.
Inimeseõpetuse tunnis:
Rühmatöö: Õpilased otsivad infot internetist ja panevad andmed kirja nt Google Drive'is.
Arutelu
Ettevõtlusõppe tundides:
Individuaalne töö: Õpilased iseloomustavad oma unistuste elukutset. Leitud info lisatakse õpetaja poolt avatud ühisele veebitahvlile.
Rühmatööna luuakse ühe oma rühmaliikme unistuste elukutset propageeriv reklaam.
Matemaatika tundides:
Õpitakse arvutama netopalka brutopalga järgi ja arvutatakse oma unistuste elukutse netopalk.
Koostatakse rühmatööna avaldis ja programm netopalga arvutamiseks.

Projekti lõpetamine:
Õpilased: annavad hinnangu iseenda ja rühmakaaslaste tööle
Õpetajad: annavad hinnangu kogu projekti õnnestumisele.

Võimalikud takistused projekti vältel: 
     * mõni õpilane puudub tundidest, kus toimuvad rühmatööd;
     * puudub internetiühendus või on katkendlik;
     * kasutatavad programmid ei pruugi töötada vajalikul ajal;
     * rühmaliikmete koostöö ei suju;
Võimalikud lahendused: 
     * õpilasel tuleb rühmatööna esitatud ülesanne sooritada iseseisvalt ja esitada;
     * kasutada alternatiivina arvutitesse installitud programme, info otsimiseks nutitelefone;
     * tuleb leida põhjus ja vajadusel muuta rühmade koosseise.

Õpilugu
Projekti viisime läbi 7. klassis. Projekti olid kaasatud matemaatika, ettevõtlusõppe, ühiskonnaõpetuse ja infotehnoloogia õpetajad. Projekti läbiviimiseks kasutati projektiga seotud õpetajate ainetunde.
Meie selle projekti eesmärk oli, et õpilased saaksid ettekujutuse, mida silmas pidada elukutse valimisel ja õpiksid arvutama netopalga suurust. Projekti ajendiks oli matemaatikatunnis ilmsiks tulnud probleem, mis seisnes selles, et õpilased ei tea selliste mõistete tähendust nagu tulumaks, tulumaksuvaba miinimum, jne. Kutsusin appi vastavate teemadega seotud õpetajad ja lõime koostöös projekti.

Alustasime sellest, et õpetajad jagasid õpilastele projektiülesanded ja selgitasid projekti eesmärke ning etappe lähemalt. Õpilased moodustasid kolme- ja neljaliikmelised rühmad ning arutasid rühmades, mida tuleks teha ja millistele küsimustele vastuseid leida, et antud probleem saaks lahendatud. Ideed pandi kirja rühma poolt avatud ja kujundatud veebitahvlile.

Ühiskonnaõpetuse tunnis otsisid õpilased rühmatööna infot palgaarvestuseks vajalike mõistete kohta ning vormistasid need mõisted Google Drive dokumendis ning jagasid oma dokumenti teiste rühmadega:



Õpilased võrdlesid oma kirjapandud infot teiste rühmade poolt üleskirjutatuga. Tegid enda töödes parandusi või lisasid teiste töödele kommentaare. Ka õpetaja täpsustas segaseks jäänud mõisteid.
Dokument lisati oma rühma veebitahvlile.





Ettevõtlusõppe tunnis oli õpilaste ülesandeks koguda infot neid huvitavate elukutsete kohta ja lisada kogutud info õpetajate poolt jagatud veebitahvlile.

Kui kogutud info oli veebitahvlile kirja pandud,
tutvusid õpilased teiste kirjapandud materjaliga, esitasid küsimusi ja tegid ettepanekuid lisainfo lisamiseks. Soovitusi jagas ka õpetaja.











Matemaatikatunnis arvutati välja oma väljaotsitud elukutsete netopalkade suurused brutopalkade järgi ja tunni lõpuks koostati rühmatööna netopalga arvutamiseks sobiv avaldis. Väljaarvutatud netopalgad lisati oma rühma veebitahvlile elukutsete kirjelduste juurde.

Järgmises matemaatikatunnis loodi rühmatööna programm, mis võimaldab sisestatud brutopalga alusel välja arvutada netopalga suurust (1 näide):


Loodud programm lisati oma rühma veebitahvlile.
Kontrolliti üksteise loodud programmide töötamist. Tehti parandusettepanekuid.
Õpetaja hindas valminud tööd.










Järgmisena koostati kogutud andmete põhjal erinevaid diagramme. Selleks tuli rühmadel jagada oma veebitahvleid teiste rühmadega, et teised rühmad saaksid koguda diagrammide koostamiseks vajalikku infot.
Ettepanekud, milliste andmete kohta diagramme koostada, tegid õpilased. Iga rühm pidi koostama ühe diagrammi ja et kõik rühmad ei teeks diagrammi sama info kajastamiseks, kasutasid nad diagrammi teema välja loosimiseks loosiratast http://www.classtools.net/random-name-picker/.
Mõned näited diagrammidest:

Teises ettevõtlusõppe tunnis otsisid õpilased infot, mis on reklaam ja mida on vaja silmas pidada reklaamide loomisel ning kogutud materjali järgides lõi iga rühm ühte oma rühma liikmete poolt kirjeldatud elukutset propageeriva reklaami ning lisasid selle oma veebitahvlile (mõned näited):
1. rühma video
4. rühma video

Õpilased tutvusid teiste rühmade videotega, hääletasid nende arvates parima video poolt ning andsid rühmatööna hinnangu igale videole  õpetaja poolt loodud ja jagatud keskkonnas Tricider

Viimase sammuna vormistati rühmade poolt kogu rühmatööd illustreeriv veebileht
Näited valminud veebilehtedest:
1. rühma veebitahvel
2. rühma veebitahvel
3. rühma veebitahvel
4. rühma veebitahvel

Projekti lõpetamisel andis iga õpilane hinnangu iseenda tööle ja rühmakaaslaste tööle.
Küsimustiku vorm:

Kommentaare ei ole:

Postita kommentaar